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SEA UN CIENTIFICO CON LA BIBLIA: DIAGRAMA DE BODE
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Respuesta  Mensaje 1 de 4 en el tema 
De: BARILOCHENSE6999  (Mensaje original) Enviado: 19/10/2019 02:19

Diagrama de Bode

 
 
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Diagrama de Bode de un filtro paso bajo Butterworth de primer orden (con un polo).

Un diagrama de Bode es una representación gráfica que sirve para caracterizar la respuesta en frecuencia de un sistema. Normalmente consta de dos gráficas separadas, una que corresponde con la magnitud de dicha función y otra que corresponde con la fase. Recibe su nombre del científico estadounidense que lo desarrolló, Hendrik Wade Bode.

Es una herramienta muy utilizada en el análisis de circuitos en electrónica, siendo fundamental para el diseño y análisis de filtros y amplificadores.

El diagrama de magnitud de Bode dibuja el módulo de la función de transferencia (ganancia) en decibelios en función de la frecuencia (o la frecuencia angular) en escala logarítmica. Se suele emplear en procesado de señal para mostrar la respuesta en frecuencia de un sistema lineal e invariante en el tiempo.

El diagrama de fase de Bode representa la fase de la función de transferencia en función de la frecuencia (o frecuencia angular) en escala logarítmica. Se puede dar en grados o en radianes. Permite evaluar el desplazamiento en fase de una señal a la salida del sistema respecto a la entrada para una frecuencia determinada. Por ejemplo, tenemos una señal Asin(ωt) a la entrada del sistema y asumimos que el sistema atenúa por un factor x y desplaza en fase −Φ. En este caso, la salida del sistema será (A/x) sin(ωt − Φ). Generalmente, este desfase es función de la frecuencia (Φ= Φ(f)); esta dependencia es lo que nos muestra el Bode. En sistemas eléctricos esta fase deberá estar acotada entre -90° y 90°.

La respuesta en amplitud y en fase de los diagramas de Bode no pueden por lo general cambiarse de forma independiente: cambiar la ganancia implica cambiar también desfase y viceversa. En sistemas de fase mínima (aquellos que tanto su sistema inverso como ellos mismos son causales y estables) se puede obtener uno a partir del otro mediante la transformada de Hilbert.

Si la función de transferencia es una función racional, entonces el diagrama de Bode se puede aproximar con segmentos rectilíneos. Estas representaciones asintóticas son útiles porque se pueden dibujar a mano siguiendo una serie de sencillas reglas (y en algunos casos se pueden predecir incluso sin dibujar la gráfica).

Esta aproximación se puede hacer más precisa corrigiendo el valor de las frecuencias de corte (“diagrama de Bode corregido”).

El uso de cálculo logarítmico nos va a permitir simplificar funciones del tipo

{displaystyle f(x)=Aprod (x+c_{n})^{a_{n}}}{displaystyle f(x)=Aprod (x+c_{n})^{a_{n}}}

a un simple sumatorio de los logaritmos de polos y ceros:

{displaystyle log(f(x))=log(A)+sum a_{n}log(x+c_{n})}{displaystyle log(f(x))=log(A)+sum a_{n}log(x+c_{n})}

Supongamos que la función de transferencia del sistema objeto de estudio viene dada por la siguiente transformada de Laplace:

{displaystyle H(s)=Aprod {frac {(s+x_{n})^{a_{n}}}{(s+y_{n})^{b_{n}}}}}{displaystyle H(s)=Aprod {frac {(s+x_{n})^{a_{n}}}{(s+y_{n})^{b_{n}}}}}
donde {displaystyle s=jomega }{displaystyle s=jomega }{displaystyle x_{n}}x_{n} e {displaystyle y_{n}}y_n son constantes.

Las normas a seguir para dibujar la aproximación del Bode son las siguientes

  • en los valores de pulsación correspondientes a un cero ({displaystyle omega =x_{n}}{displaystyle omega =x_{n}}) se tiene que aumentar la pendiente de la recta un valor de {displaystyle 20cdot a_{n}{ ext{dB}}}{displaystyle 20cdot a_{n}{	ext{dB}}} por década.
  • en los valores de pulsación correspondientes a un polo ({displaystyle omega =y_{n}}{displaystyle omega =y_{n}}) se tiene que disminuir la pendiente de la recta un valor de {displaystyle 20cdot b_{n}{ ext{dB}}}{displaystyle 20cdot b_{n}{	ext{dB}}} por década.
  • el valor inicial se obtiene poniendo el valor de frecuencia angular inicial ω en la función y calculando el módulo |H(jω)|.
  • el valor de pendiente de la función en el punto inicial depende en el número y orden de los ceros y polos en frecuencias inferiores a la inicial; se aplican las dos primeras reglas.

Para poder manejar polinomios irreducibles de segundo grado ({displaystyle ax^{2}+bx+c }{displaystyle ax^{2}+bx+c }) se puede en muchos casos aproximar dicha expresión por {displaystyle ({sqrt {a}}x+{sqrt {c}})^{2}}{displaystyle ({sqrt {a}}x+{sqrt {c}})^{2}}.

Nótese que hay ceros y polos cuando ω es igual a un determinado {displaystyle x_{n}}x_{n} o {displaystyle y_{n}}y_n. Eso ocurre porque la función en cuestión es el módulo de H(jω), y como dicha función es compleja,

{displaystyle |H(jomega )|={sqrt {Hcdot H^{*}}}}{displaystyle |H(jomega )|={sqrt {Hcdot H^{*}}}}.

Por ello, en cualquier lugar en el que haya un cero o un polo asociado a un término {displaystyle (s+x_{n})}{displaystyle (s+x_{n})}, el módulo de dicho término será

{displaystyle {sqrt {(x_{n}+jomega )cdot (x_{n}-jomega )}}={sqrt {x_{n}^{2}+omega ^{2}}}}{displaystyle {sqrt {(x_{n}+jomega )cdot (x_{n}-jomega )}}={sqrt {x_{n}^{2}+omega ^{2}}}}.

 Corrección del diagrama de amplitud[editar]

Para corregir la aproximación dibujada en el apartado anterior:

  • Donde haya un cero, dibujar un punto de valor {displaystyle 3cdot a_{n} mathrm {dB} }{displaystyle 3cdot a_{n} mathrm {dB} } por encima de la línea.
  • Donde haya un polo, dibujar un punto de valor {displaystyle 3cdot b_{n} mathrm {dB} }{displaystyle 3cdot b_{n} mathrm {dB} } por debajo de la línea.
  • Dibujar una curva que pase por esos puntos utilizando los segmentos rectilíneos de la aproximación a modo de asíntotas.

Este método de corrección no indica cómo trabajar con valores de {displaystyle x_{n}}{displaystyle x_{n}} o {displaystyle y_{n}}{displaystyle y_{n}} complejos. En caso de un polinomio irreducible, el mejor modo de corregir la gráfica es calcular el módulo de la función de transferencia en el polo o el cero correspondiente al polinomio irreducible, y dibujar ese punto por encima o por debajo de la línea en el valor de frecuencia angular correspondiente.

 Aproximación del diagrama de fase[editar]

Sea una función de transferencia de la misma forma que la anterior:

{displaystyle H(s)=Aprod {frac {(s+x_{n})^{a_{n}}}{(s+y_{n})^{b_{n}}}}}{displaystyle H(s)=Aprod {frac {(s+x_{n})^{a_{n}}}{(s+y_{n})^{b_{n}}}}}

Ahora se trata de dibujar gráficas separadas para cada polo y cero, y después unificarlas en un solo gráfico. El valor real de la fase está dado por la fórmula

{displaystyle Phi =-arctan {igg (}{frac {mathrm {Im} [H(s)]}{mathrm {Re} [H(s)]}}{igg )}}{displaystyle Phi =-arctan {igg (}{frac {mathrm {Im} [H(s)]}{mathrm {Re} [H(s)]}}{igg )}}.

Para dibujar la aproximación, para cada polo y cero:

  • si A es positivo, dibujar una línea horizontal en el valor de ordenadas correspondiente a 0 grados
  • si A es negativo, dibujar una línea horizontal en 180 grados
  • en cada cero ({displaystyle omega =x_{n}}{displaystyle omega =x_{n}}aumentar la pendiente a {displaystyle 45cdot a_{n}}{displaystyle 45cdot a_{n}} grados por década, comenzando una década antes de que {displaystyle omega =x_{n}}{displaystyle omega =x_{n}} (es decir, comenzando en {displaystyle {frac {x_{n}}{10}}}{displaystyle {frac {x_{n}}{10}}})
  • en cada polo ({displaystyle omega =y_{n}}{displaystyle omega =y_{n}}disminuir la pendiente a {displaystyle 45cdot b_{n}}{displaystyle 45cdot b_{n}} grados por década, comenzando una década antes de que {displaystyle omega =y_{n}}{displaystyle omega =y_{n}} (es decir, comenzando en {displaystyle {frac {y_{n}}{10}}}{displaystyle {frac {y_{n}}{10}}})
  • cuando la fase cambie {displaystyle 90cdot a_{n}}{displaystyle 90cdot a_{n}} grados (debido a un cero) o {displaystyle 90cdot b_{n}}{displaystyle 90cdot b_{n}} grados (por un polo) volver a eliminar la pendiente
  • tras dibujar una línea para cada polo o cero, sumar todas las líneas para obtener la gráfica definitiva.

Ejemplo[editar]

Un filtro paso bajo RC, por ejemplo, tiene la siguiente respuesta en frecuencia:

{displaystyle H(f)={frac {1}{1+j2pi fRC}}}{displaystyle H(f)={frac {1}{1+j2pi fRC}}}

La frecuencia de corte (fc) toma el valor (en hercios):

{displaystyle f_{mathrm {c} }={1 over {2pi RC}}}{displaystyle f_{mathrm {c} }={1 over {2pi RC}}}.

La aproximación lineal del diagrama consta de dos líneas agudos y centimetricos:

  • para frecuencias por debajo de fc es una línea horizontal a 0 dB
  • para frecuencias por encima de fc es una línea con pendiente de -20 dB por década.

Estas dos líneas se encuentran en la frecuencia de corte. Observando el gráfico se verá que a frecuencias bastante por debajo de dicha frecuencia, el circuito tendrá una atenuación de 0 decibelios. Por encima, la señal se atenuará, y a mayor frecuencia, mayor atenuación.

Aplicaciones[editar]

Los diagramas de Bode son de amplia aplicación en la Ingeniería de Control, pues permiten representar la magnitud y la fase de la función de transferencia de un sistema, sea éste eléctrico, mecánico,... Su uso se justifica en la simplicidad con que permiten, atendiendo a la forma del diagrama, sintonizar diferentes controladores (mediante el empleo de redes de adelanto o retraso, y los conceptos de margen de fase y margen de ganancia, estrechamente ligados éstos últimos a los llamados diagramas de Nyquist), y porque permiten, en un reducido espacio, representar un amplio espectro de frecuencias. En la teoría de control, ni la fase ni el argumento están acotadas salvo por características propias del sistema. En este sentido, sólo cabe esperar, si el sistema es de orden 2 tipo 0, por ejemplo, que la fase esté acotada entre 0º y -180º.

Así pues, datos importantes a obtener tras la realización del diagrama de Bode para en análisis de la estabilidad de dicho sistema son los siguientes:

  • Margen de fase: Es el ángulo que le falta a -180º para llegar a la fase cuando la ganancia es de 0dB. Si la ganancia es siempre inferior a 0dB, el margen de fase es infinito.
  • Margen de ganancia: Es el valor por el que habría que multiplicar (en decimal), o sumar (en dB) a la ganancia para llegar a 0dB cuando la fase es de -180º.

El sistema representado será estable si el margen de ganancia y el margen de fase son positivos.

 Véase también[editar]

Enlaces externos[editar]



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Respuesta  Mensaje 2 de 4 en el tema 
De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 19/10/2019 02:20
 Bode


174 285 396 The Sacred Solfeggio Frequencies


PYRAMID science and Bode's Law


http://www.pinterest.com/pin/319826011012940423/



Bode was born in Hamburg. As a youth, he suffered from a serious eye disease which particularly damaged his right eye;
he continued to have trouble with his eyes throughout his life.

http://en.wikipedia.org/wiki/Johann_Elert_Bode

TRINITY reactor setup
http://forum.keshefoundation.org/for...en-are-waiting

52min25sec https://www.youtube.com/watch?v=zy0nCF91bYk

Sacred Tetractys

The Pythagoreans adored numbers. Aristotle, in his Metaphysica, sums up the Pythagorean’s attitude towards numbers.

“The Pythagoreans were … the first to take up mathematics … and thought its principles were the principles of all things.
Since, of these principles, numbers … are the first, … in numbers they seemed to see many resemblances to things that exist …
more than just air, fire and earth and water, but things such as justice, soul, reason, opportunity …”

http://blog.world-mysteries.com/science/numbers-magick/

__________________
CRISTIS
https://forum.davidicke.com/showthread.php?t=61370&page=74

Respuesta  Mensaje 3 de 4 en el tema 
De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 19/10/2019 02:41
Bodes Law





The Spiral of Theodorus
https://sites.google.com/site/jbutte...nvestigation-4

Bode's Law Doesn't Bode Well for Us
http://www.mostlycolor.ch/2010/04/bo...ll-for-us.html

THE BIRTH OF A NEW DAY
https://forum.davidicke.com/showpost...postcount=2930

free urSELF
http://forum.keshefoundation.org/for...9958#post59958





IAIVI the BEGINning

https://youtu.be/2oGpmE-r2tk?t=56m42s

IAIVI the END



Helmholtz’s entire theory amounts to what we today call in physics a “scalar,” “linear,” or at best, “quasi-linear” theory. Thus, Helmholtz assumed that all physical magnitudes, including musical tones, can at least implicitly be measured and represented in the same way as lengths along a straight line. But, we know that every important aspect of music, of the human voice, the human mind, and our universe as a whole, is characteristically nonlinear. Every physical or aesthetic theory based on the assumption of only linear or scalar magnitudes, is bound to be false.

A simple illustration should help clarify this point. Compare the measurement of lengths on a straight line with that of arcs on the circumference of a circle. A straight line has no intrinsic measure; before we can measure length, we must first choose some unit, some interval with which to compare any given segment. The choice of the unit of measurement, however, is purely arbitrary.

The circle, on the contrary, possesses by its very nature an intrinsic, absolute measure, namely one complete cycle of rotation. Each arc has an absolute value as an angle, and the regular self-divisions of the circle define certain specific angles and arcs in a lawful fashion (e.g., a right angle, or the 120° angle subtended by the side of an equilateral triangle inscribed in the circle).

Just as the process of rotation, which creates the circle, imposes an absolute metric upon the circle, so also the process of creation of our universe determines an absolute value for every existence in the universe, including musical tones. Helmholtz refused to recognize the fact that our universe possesses a special kind of curvature, such that all magnitudes have absolute, geometrically-determined values. This is why Helmholtz’s theories are systematically wrong, not merely wrong by accident or through isolated errors. Straight-line measures are intrinsically fallacious in our universe.




It is easy to verify that the solar-system register shift falls exactly in the same, geometric-mean position, as the shift of the soprano voice in the proper C=256 tuning. If we begin at the outer layer of the sun, and construct a self-similar (logarithmic) spiral making exactly one rotation in passing from that layer to the orbit of the innermost planet, Mercury, then the continuation of that spiral will make exactly one full cycle in passing from Mercury to the region defined by the overlapping orbits of Neptune and Pluto (see Figure 11). The halfway or geometric-mean point comes exactly at the outer boundary of the asteroid belt. More precisely, if we compare the planetary spiral with our simple spiral derivation of the equal-tempered system, letting the interval from Mercury to Neptune-Pluto correspond to the octave C—C, then the planetary orbits correspond exactly in angular displacements to the principal steps of the scale. The asteroid belt occupies exactly the angular position corresponding to the interval between F and F-sharp; this region is where the soprano makes the register-shift, in C=256 tuning. Thus, complete coherence obtains, with this tuning, between the human voice, the solar system, the musical system, and the synthetic geometry of conical spiral action.2

Figure 12 illustrates what happens if the tuning is arbitrarily raised, from C=256 (corresponding to A between 427Hz and 432Hz) to, for example, A=449. The soprano register shifts (at approximately 350Hz and 700Hz) lie, in the higher tuning, between E and F, rather than between F and F-sharp. This divides the octave in the wrong place, destroys the geometry of the musical system, destroys the agreement between music and the laws of the universe, and finally destroys the human voice itself.

If we arbitrarily changed the “tuning” of the solar system in a similar way, it would explode and disintegrate! God does not make mistakes: Our solar system functions very well with its proper tuning, which is uniquely coherent with C=256. This, therefore, is the only scientific tuning.

http://aetherforce.com/the-foundatio...an-tennenbaum/



DYNAMIC SYMMETRY IN NATURE AND ARCHITECTURE
http://www.mi.sanu.ac.rs/vismath/BOD2010/



http://www.jainmathemagics.com/bookofphivol3/



SPIRA SOLARIS AND THE MIDDLE AGES
http://www.spirasolaris.ca/sbb4d2.html



https://news.artnet.com/art-world/an...wsletter%20USE
__________________
CRISTIS
https://forum.davidicke.com/showthread.php?t=61370&page=75

Respuesta  Mensaje 4 de 4 en el tema 
De: BARILOCHENSE6999 Enviado: 19/10/2019 02:45
A recently discovered set of original Nikola Tesla drawings reveal a map to multiplication that contains all numbers in a simple to use system. The drawings were discovered at an antique shop in central Phoenix Arizona by local artist, Abe Zucca. They are believed to have been created during the last years of Tesla?s Free Energy lab, Wardenclyffe. The manuscript is thought to contain many solutions to unanswered questions about mathematics.

The Sketches were hidden in a small trunk with numerous other drawings and manuscripts ranging from hand-held technological devices to free-energy systems, many with notes scrawled all over them. Some of the pieces are already familiar to the public, but a few others are not. Most notably is the Map to Multiplication or the Math Spiral. Zucca made a few copies and showed the drawings around to different thinkers, dreamers, and mathematicians.

A few days later a Local High School Mathematics Instructor, Joey Grether, had been working on deciphering the system and had a few breakthroughs. Grether suggests that the Spiral not only explores Multiplication as an interwoven web, but that it, “offers a comprehensive visual understanding of how all numbers are self-organized into 12 positions of compositability.”

“This device allows us to see numbers as patterns, the formation of prime numbers, twin primes, Highly composite numbers, multiplication and division, as well as few other systems, I imagine, that are yet to be discovered.”




Quote:
Moreover, if we recall that our final product - the equiangular period spiral, is (a) just that, i.e., equiangular, (b) that this spiral includes all three mean parameters - Periods, Distances and Velocities - and significantly (c), that the latter trio are delimited by three basic equiangular figures - the triangle, the square (more correctly the rectangle) and the hexagon - we are then able to examine Oresme's closing religious summations in Du Ciel from a more tightly focussed viewpoint:
SPIRA SOLARIS AND THE MIDDLE AGES
http://www.spirasolaris.ca/sbb4d2.html
http://forum.keshefoundation.org/for...0079#post60079
http://blog.world-mysteries.com/scie...ent-metrology/

The diagram itself is very intuitive, allowing students to see how numbers all work together based on a spiral with 12 positions. 12, or 12x (multiples of 12) is the most highly composite system, which is why we have 12 months in a year, 12 inches in a foot, 24 hours in a day, etc. 12 can be divided by 2, 3, 4, and 6. So can all multiples of 12. For every 12 numbers there is a chance of 4 numbers being prime. They happen to fall in positions (think clock positions) 5, 7, 11, and 1.




Tesla is known for the quote “If you only knew the magnificence of the 3, 6 and 9, then you would have the key to the universe.” It turns out that when the device is examined, the digital roots of the numbers in positions 3, 6, 9, and 12 constantly repeat the same sequence 3, 6, 9! Is this what Tesla was referring too? The self-organization of numbers and their digital roots?

Its hard to say, but Grether seems to think so. “This breakthrough is phenomenal. If we could get students all over the globe to use this technique, to play with it, and help figure out how to use it, we could overcome our cultural aversion to Mathematics. Instead of memorizing the multiplication table, we could learn the positions of numbers and have a better understanding of how they work.”

Juan Zapata, One of Mr. G’s students believes so as well… “I used to say I’m bad at Math… cause thats what everyone says, but now, I’m like, dude, this is too easy.”

Theres one other fact about the Tesla Spiral that make it interesting. The diagram is dated 12/12/12! 1912. Grether and his students want to turn December 12 into a national holiday. So grab a 12 pack, get a dozen donuts, and celebrate the power of 12x.


SOURCE
http://cbsnews.com.co/long-lost-niko...ultiplication/
http://forum.keshefoundation.org/for...0453#post60453
__________________
CRISTIS
https://forum.davidicke.com/showthread.php?t=61370&page=75


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