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Introduccion
Quisiera comenzar enfatizando un punto muy importante, en el cual muchos erran por desconocimiento. Levítico 23:1-2 dice:
- “Habló YAHWÉH a Moisés, diciendo: Habla a los hijos de Israel y diles: Las fiestas solemnes de YAHWÉH, las cuales proclamaréis como apartadas convocaciones, serán estas:”
Este versículo claramente nos especifica que las fiestas no son nuestras, ni del pueblo judío, ni de algún otro sector en específico, sino que son las fiestas DE YAHWEH. A menudo, cuando dialogo sobre este tema con otros creyentes, me dicen que estas fiestas no las tenemos que observar, pues eran para el pueblo judío solamente. Sin embargo, la Escritura dice claramente que estas fiestas (en hebreo, moedim, que significa convocación, cita o tiempo señalado) son las fiestas de YAHWÉH, y que Él mismo es quien convoca a su pueblo a reunirse. En otras palabras, todo aquel que se considera parte del pueblo de YAHWÉH tiene el deber de celebrar sus fiestas o convocaciones.
¿Por qué celebramos las fiestas de YAHWÉH? Primeramente, porque son una cita de YAHWÉH con su pueblo. Sus fiestas son un tiempo señalado, apartado para disfrutar en su presencia y estar más cerca de Él. En segundo lugar, sus fiestas nos recuerdan lo que hizo YAHWÉH con su pueblo Israel, de dónde nos sacó, y a la misma vez nos revelan su plan de redención para la humanidad. Mediante una actividad física y natural para nosotros, por último y en tercer lugar YAHWÉH nos muestra y enseña los aspectos espirituales y sobrenaturales de su reino, sucesos que aún están por suceder. Otro aspecto importante acerca de las fiestas es que deben ser convocadas o celebradas en el tiempo que YAHWÉH señaló para ellas: - “Estas son las fiestas solemnes de YAHWÉH, las convocaciones apartadas, a las cuales convocaréis EN SUS TIEMPOS:” Levítico 23:4
El fallar en convocar las fiestas en su debido tiempo, cambiando su fecha a conveniencia, es desagradable ante los ojos de YAHWÉH. Eso fue precisamente lo que hizo el rey Jeroboam, conocido como “el que hizo pecar a Israel”. Jeroboam no sólo cambió las fechas de las fiestas, sino que cambió el lugar establecido para celebrarlas e, incluso, instituyó fiestas de su propia creación, lo cual no agradó al Altísimo (vea 1 Reyes 12:25-33). Por tal razón, es necesario que celebremos las fiestas de YAHWÉH en el tiempo establecido por Él.
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Las fiestas del Eterno correspondientes al Séptimo mes.
Beith Midrash Derej Natzrati, 5768
“Habló Adonai a Moshe, diciendo:
que les dijera a los israelitas: "Éstas son las fiestas que yo he establecido, y a las que ustedes han de convocar como fiestas solemnes en mi honor. Yo, Adonai, las establecí. Lev. 23:1-2
Habló Adonai a Moshe, diciendo:
“ Habla a los israelitas y diles: Solemnidades de Adonai que convocaréis como asambleas santas”. Lev. 23:1-2
Como podemos leer, las solemnidades o fiestas son del Eterno, son para que los hijos de Israel las celebren, las 12 tribus dondequiera que habiten, pero específicamente en Israel porque tenían relación con el templo en Yerushalaim, pero preguntaran algunos, hoy no hay templo, entonces como las observamos?
Entendamos lo que dice la Torah.
“Decreto perpetuo será éste de generación en
generación dondequiera que habitéis ”
Levítico 23:14,21,31,41
Claramente nos dice que fueron establecidas para siempre, en cualquier lugar donde habiten los Israelitas, y sus descendientes, debemos convocar a reunión santa, en la fecha establecida por Adonai nuestro Elohim.
• Son convocaciones del Eterno, no de los judíos.
• Fueron establecidas para Israel (12 tribus) no para los gentiles.
• Son proféticas y Mesiánicas.
Hoy con el Mashiaj presente debemos entender que no fueron anuladas ni quitadas, siguen vigentes para los que están en el Mesías Yeshua.
Todas las solemnidades tienen relación con el MESIAS el es El centro de la fiesta.
Comentaremos rápidamente sobre las fiestas de Yom teruah, Yom kippur, Sukkot.
. Las festividades santas en el Brit Jadasha (Nueva Alianza)
Yahoshúa observó las Fiestas -Luc.2:41, 42; 22:7,8; Mat. 26:17; Juan 2:23; 7:2,10.
• Los seguidores de Yahoshúa observaron las Fiestas -Mar. 16:1; Hech. 2:1; 20:6.
• Pablo observó las Fiestas -Hech. 18:21; 20:6,16; 21:24; 1Cor. 16:8.
• Pablo nos instó a observar una fiesta -1Cor. 5:8.
• Las Fiestas se celebrarán en el Milenio -Zac. 14:16,18; Eze. 45:21; Isa. 66:21
Yom Teruah o dia de trompetas.
Lev 23:24- 25 ” Habla a los israelitas y diles: En el mes séptimo, el primer día del mes será para vosotros de gran descanso, una fiesta conmemorativa con clamor de trompetas, una reunión sagrada. No haréis ningún trabajo servil, y ofreceréis manjares abrasados a Adonai”
En el primer día del séptimo mes (Tishrei) la Torah nos manda observar el día santo de Yom Teruah que significa “Día de Aclamación” (Lev 23:23-25; Núm. 29:1-6). Yom Teruah es un día de reposo en el cual está prohibido el trabajo. Una de las cosas únicas en cuanto a Yom Teruah es que la Torah no dice cuál es el propósito de este día santo. La Torah ofrece al menos una razón para todos los demás días santos y dos razones para algunos. La Fiesta de Matzot (Pan sin levadura) conmemora el Éxodo de Egipto pero es también una celebración del comienzo de la cosecha de la cebada (Éxodo 23:15; Lev 23:4–14). La Fiesta de Shavuot (Semanas) es una celebración de la cosecha de trigo (Exo 23:16; 34:22). Yom Ha-Kipurim es un día nacional de expiación como se describe con gran detalle en Levítico 16. Finalmente la Fiesta de Sukkot (Cabañas) conmemora la peregrinación de los Israelitas por el desierto pero es también una celebración de la cosecha de productos agrícolas (Exo 23:16). En contraste con todas estas festividades de la Torah , Yom Teruah no tiene un propósito claro que no sea que se nos manda descansar en es e día
Yom teruah es profética en cuanto a la segunda venida del Mashiaj, nos anuncia la venida del Mesías ben David, como rey de reyes, según los escritos Nazarenos encontramos lo que sucederá cuando venga el Mesías.
1) Yeshua dijo: Mat 24:31 “El enviará a sus ángeles con sonora trompeta, y reunirán de los cuatro vientos a sus elegidos, desde un extremo de los cielos hasta el otro.
2) Shaul nos dice: Co 15:52-1 Tes 4:13 ”En un instante, en un pestañear de ojos, al toque de la trompeta final, pues sonará la trompeta, los muertos resucitarán incorruptibles y nosotros seremos transformados”.
3) Yojanan en Revelación dice. “En la Séptima Trompeta.
Tocó el séptimo ángel su trompeta, y en el cielo resonaron fuertes voces que decían: "El reino del mundo ha pasado a ser de nuestro Adonai y de su Mashiaj, y él reinará por los siglos de los siglos ." Rev 11:15
Según estos pasajes al sonar de la ultima trompeta (la
séptima) Yeshua regresa a la tierra, sin embargo
Yom Teruah o día de trompeta simbolizan a las siete
trompetas de Revelación y empieza con el día del
Eterno Rev. 8 y termina con la séptima trompeta (Rev
11:15) marcando la resurrección de los muertos.
Yom Kippur o día de expiación, dia del perdon
Habló Adonai a Moisés, diciendo:
“Además el día décimo de este séptimo mes será el día de la
Expiación, en el cual tendréis reunión sagrada; ayunaréis y
ofreceréis manjares abrasados a Adonai
No haréis en ese mismo día ningún trabajo, pues es el día de
Expiación, en el que se ha de hacer la expiación por vosotros
delante de Adonai, vuestro Di-s.
El que no ayune ese día será exterminado de entre su pueblo.
Al que haga en tal día un trabajo cualquiera, yo lo haré
perecer de en medio de su pueblo.
No haréis, pues, trabajo alguno. Es decreto perpetuo, de
generación en generación, dondequiera que habitéis.
Será para vosotros día de descanso completo y ayunaréis; el
día nueve del mes, por la tarde, de tarde a tarde, guardaréis
descanso” . Lev 23:26-32
En este día el Eterno nos pide para expiar el pecado.
• Hacer santa convocación.(presentarse ante el Eterno en T'shuva)
• Ayunar de puesta de sol al anochecer del próximo día (sin comida sin agua)
• reposar ( ningún tipo de trabajo esta permitido en este día)
El Día de la Expiación es una de las fiestas solemnes del Eterno, Al décimo día del séptimo mes del calendario , el sumo sacerdote (Aharón) debía hacer expiación por los pecados de Israel. Para hacerlo, Aharón seleccionaba a dos cabros de corta edad de la congregación de los hijos de Israel (Lev. 16:5). Entonces recibía instrucciones de echar suertes con el fin de decidir qué cabro sería "para Yahwéh" y cuál debía convertirse en "chivo expiatorio" (Versión KJV - de "chivo expiatorio"). Según la Concordancia Strong , las palabras "chivo expiatorio" viene del término hebreo "azazel" que quiere decir literalmente "cabro de partida." Esta formada por el hebreo "ez" que significa cabro y "azal" significa "marcharse."
El punto más importante con respecto a "azazel" (el chivo expiatorio) se encuentra en Lev. 16:10: "Pero el macho cabrío sobre el cual haya caído la suerte para Azazel, será presentado vivo delante de Yahwéh, para hacer expiación sobre él y enviarlo a Azazel, al desierto."
Si optamos por creer que "azazel" representa a Satán, esto da pie a preguntar si Satán puede o no puede servir de expiación por el pueblo de Yahwéh. En ningún lugar de las Escrituras se hace referencia a que Satán tuviese parte alguna en la expiación..
El macho cabrio enviado al desierto representa a Yeshua. ¿Porque?
Heb. 9:28a dice: " Así también el Mesías fue ofrecido una sola vez para quitar los pecados de muchos."
1ª Ped. 2:24 dice: " El mismo llevó nuestros pecados en su cuerpo sobre el madero." No hay ningún otro que lleve los pecados.
Cuando el sumo sacerdote hacia expiación, ponía las manos sobre el animal inocente haciendo transferencia de pecados, así el Eterno transfiere nuestros pecados cuando nos arrepentimos sobre el codero de Elohim Yeshua , quien hizo una expiación completa por nosotros en el madero...
Debemos aclarar que Yeshua es el codero de Pesaj y también estaba representado en los sacrificios diarios de mañana y tarde que se hacían en el templo, entonces cuando pecamos no debemos esperar a que llegue este día(Yom Kippur), podemos confesarlos cualquier día del año.
Que pecados perdona el Eterno en este día (Yom Kippur)
En el día de expiación del séptimo mes, el Eterno por el sacrificio perfecto de Yeshua quita nuestros pecados en una forma general, así como el sumo sacerdote lo hacia en forma general por toda la congregación de Israel, si hay un tipo de pecado el cual no confesamos habitualmente, o es un pecado cometido hacia el Eterno, tenemos la oportunidad de que al pedir perdón y volver en T'shuva, en este día, se nos perdone, las ventanas de los cielos se abren este día, para que la misericordia de Elohim nos perdone. Recordemos que hay un a sentencia en este día de yom kipur.
“El que no ayune ese día será exterminado de entre su
pueblo. Al que haga en tal día un trabajo cualquiera, yo lo
haré perecer de en medio de su pueblo”
Hag ha Sukkot, fiesta de tabernáculos.
“Habla a los israelitas y diles: El día quince de ese
séptimo mes celebraréis durante siete días la fiesta de
las Tiendas en honor a Adonai.
El día primero habrá reunión sagrada y no haréis
trabajo servil alguno.
Durante siete días ofreceréis manjares abrasados a
Adonai. El día octavo tendréis reunión sagrada y
ofreceréis manjares abrasados a Adonai. Habrá
asamblea solemne. No haréis trabajo servil alguno”
La torah nos ordena que debemos celebrar la fiesta de los tabernáculos por 7 días, el primer día es reposo, el trabajo esta prohibido en este primer día, adicionalmente encontramos un octavo día (Shemini Atzeret) de la fiesta, el cual de igual modo es día de reposo, es una de las tres fiestas de peregrinación, lo que significa que todo Israelita se le pide subir a Jerusalén, exclusivamente a los varones, pero la ordenanza de habitar en cabañas por los siete días incluye a hombres y mujeres, sin exclusión alguna.
Como construir una sukka.
La torah pide que construyamos una cabaña, y nos dice que materiales podemos usar
“El primer día tomaréis frutos de los mejores árboles, ramos
de palmeras, ramas de árboles frondosos y sauces de río; y
os alegraréis en la presencia de Adonai, vuestro Di-s, por
espacio de siete días”. Lev 23:40
En este pasaje nos pide que tomemos el primer día de la
fiesta, ramas con frutos d e los mejores árboles, ramas de
palmeras, ramas de árboles frondosos, y sauces de los
arroyos. Pero no da instrucciones de que hacer con elementos
que la Torah pide, pero veamos que tenemos que hacer.
“Y encontraron escrito en la Ley que Adonai había mandado
por medio de Moshe que los hijos de Israel habitaran en
cabañas durante la fiesta del séptimo mes.
En cuanto lo oyeron, hicieron pregonar en todas las ciudades
y en Yerushalaim: "Salid al monte y traed ramas de olivo, de
pino, de mirto, de palmera y de otros árboles frondosos, para
hacer cabañas conforme a lo escrito."
Salió el pueblo y trajeron ramas y se hicieron cabañas, cada
uno en su terrado, en sus patios, en los atrios de la Casa de
Di-s, en la plaza de la puerta del Agua y en la plaza de la
puerta de Efraín” . Nehemias 8:14-16
Comparando Leviticos 23 con Nehemias 8 podemos usar
• Cualquier árbol frondoso.
• Una palma datilera o cualquier tipo de palmera
• Ramas de árboles frutales
• Sauce común, son árboles que crecen a las orillas de los arroyos
Shemini atzeret o ultimo gran dia.
El octavo día es día fiesta, es un día de descanso, esta fiesta es conocida hoy con el nombre equivocado de Simhat Torah
( La celebración de la Torah )
Shemini atzeret no es parte de Sukkot y las leyes de Sukkot no incluyen a este día, es decir la peregrinación y morar en la cabaña, es un día de descanso, esta prohibido trabajar.
Cual es el Propósito y el significado de este octavo día??
“El último y más importante día de la fiesta, Yeshua, puesto
en pie y alzando la voz, clamó ante la multitud:
¡Si alguno tiene sed, venga a mí y beba!
Como dice la Escritura : Del interior de quienes creen en mí
brotarán ríos de agua viva . Con estas palabras se refería al
Espíritu Santo que habían de recibir los que creyeran en él.
Porque el Espíritu Santo aún no había venido, pues Yeshua
todavía no había sido glorificado . ”. Juan 7:37-39
El octavo día de la fiesta representa, que en el Milenio habrá un periodo de tiempo, en el cual los que nunca oyeron las Buenas nuevas, serán resucitados para una oportunidad que no tuvieron, el cual se les dará del Ruaj Hakodesh, a estos se refirió Yahoshua cuando dijo :” Por eso les digo que, en el día del Juicio, Sodoma será tratada con menos rigor que ustedes” Matitiyahu 11:24
Sukkot es llamada la "Época de Regocijo". Una de las razones por las cuales Sukkot era un tiempo de regocijo era porque, luego del tiempo de arrepentimiento ( T'shuvah ) y de la redención de Yom Kippur , venía el gozo de saber que nuestros pecados habían sido perdonados, además de tener el gozo de caminar con YAHWEH, poder conocer a YAHWEH y serle obedientes. Históricamente, Sukkot conmemora los días en el desierto de Sinaí, luego de haber salido de Egipto ( Mitzayim ). De acuerdo con las leyes naturales, ellos (los israelitas) debieron haber muerto; en cambio, YAHWEH les brindó su protección divina. Proféticamente, Sukkot es la fiesta que nos enseña sobre el reino mesiánico y el gozo de estar en ese reino.
Sukkot (Tabernáculos) es también llamada la Fiesta de la Recolección. Yeshua nos dijo que la cosecha representa el final del tiempo.
También en el milenio será la cosecha mas grande de todos los tiempos, en cuanto a que el mensaje de verdad llegara a todas las naciones bajo el reino Mesiánico, la falsedad religiosa será quitada a todos los pueblos.
Tabernáculos también es conocida como La fiesta de las naciones. Otro nombre que se le da a la Fiesta de Sukkot (Tabernáculos) es la Fiesta de las Naciones. Sukkot (Tabernáculos) va a ser celebrada por todas las naciones de la tierra durante la era Mesiánica, el Milenio ( Zacarías 14:16-18 ).
La celebración de Sukkot por parte de las naciones en el futuro está íntimamente relacionada con el papel y la misión que tiene Israel. El plan de el Eterno para el pueblo de Yisrael data desde el pacto que El hizo con Avraham . En este pacto, YAHWEH prometió que, como está escrito en Génesis ( Bereishit ) 12:3 : "...serán benditas en ti todas las familias de la tierra" .
De Avraham , El Eterno levantaría un pueblo, Israel, para llevar bendición a las naciones. Esa promesa fue cumplida en Yeshua , el Mesías, como está escrito en Gálatas 3:8,14,16,29 . De hecho, la mejor obra evangelística de la historia del mundo será llevada a cabo por los 144,000 Israelitas ungidos quienes proclamarán el evangelio ( besorah ) en el milenio ( Apocalipsis 14:1-7 ).
Shalom , leshana haba a berushalaim .
Autor: Yehoshua.
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V
Tabla de las Fiestas de Yahweh
Fechas de Calendario | Nombre de la Fiesta (Cita) | Componentes/Enfásis | Referencias del Nuevo Testamento | Cumplimiento Mesiánico ó Profético |
14 de Aviv (primer mes) |
Pascua
(Pesaj) |
- Escoger cordero en día 10
- Cordero inspeccionado
- Sacar levadura
de la casa
- Sacrificio del cordero
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Juan 1:29
Marcos 11:15-18
Marcos 11:27-33
2 Ti. 2:20-21
1 Pe. 1:18-20
1 Co. 5:6-8 |
- Entrada Triunfal
- Interrogatorio
- Limpieza del Templo
- Sangre de Yahshua:
Yahweh puede ahora pasar sobre nosotros en juicio.
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15-21 de Aviv |
Fiesta de
Panes Azimos
(Matzah) |
- Empieza con Cena Pascual
- No levadura
- Comer panes sin levadura (azimos)
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Lucas 22:7
Lucas 12:1
Romanos 6:11 |
- Pacto renovado
- Muerte al pecado,
pero vida ante Yahweh
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Día despues del Sábado que sigue a la Pascua |
Primeros Frutos
de la cosecha de la cebada (Comienzo de “la cuenta de la medida”) |
- Dar a Yahweh lo mejor de lo que producimos
- Preparación para madurez
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1 Co. 15:20-23
Efésios 4:4-25 |
- Resurrección del Mesías
(Primer fruto de entre los muertos)
- Completando Su cuerpo
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7 semanas después de el primer día de lasemana |
Shavuoth
("Festividad de las Semanas") |
- Data de la Torá
en el Monte Sinai
- Ofrenda a todas las naciones
- 3,000 caidos en el mismo día
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Hechos 2
Romanos 8:23 |
- Leyes escritas en el corazón
- Primeros frutos del Espíritu Santo
- Cosecha de las naciones
- 3,000 convertidos
- Era de gracia
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1er día del séptimomes (Ethanim) |
Tom Teruah
("Festividad de lasTrompetas") También conocida como “Rosh haShanah” (año Nuevo del calendario civil) |
- Primer juicio
- Puertas abiertas para los
indecisos al arrepentimiento
- "Ultima trompeta"
- Resurrección de los justos
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Mateo 25:1-13
1 Co. 15:52
1 Tes. 4:16-17 |
- Resurrección de los muertos en el Mesias
- Comienzo de la gran tribulación
- Bodas del Mesias y Su coronación
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10 de Ethanim (7o mes) |
Yom Kippur
(Día de la Expiación) |
- "Gran Trompeta"
- Ayuno, confesión
- Cierre de puertas
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Mateo 24:31
Mateo 25:14-46 |
- Juicio de los malvados
- Limpieza de la tierra
- Destrucción del mal
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15-21 de Ethanim |
Sukkoth
("Fiesta de las Cabañas o Tabernáculos") |
- Habitaciones temporales
- Agua viva
- Luz del Mundo
- "Temporada de Nuestro Gozo"
- Expiación por todas las naciones
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Juan 1:14
Juan 7:37
Mateo 5:14
Lucas 2:10-14 |
- Nacimiento del Mesias
- Restauración de todas las cosas
- Reino Milenial de Paz
- Descanso (Shabbat) para el mundo
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Vaikrá / Levítico 23
"Y Habló YHWH a Moisés, diciendo: Habla a los hijos de Yisrael y diles: Las moadim (Convocaciones) de YHWH, las cuales proclamaréis como santas moadim (Convocaciones) , serán estas: Seis días se trabajará, mas el séptimo día será de reposo (Shabat) , santa moad (convocación),
En este Primer Pasaje vemos claramente que se refiere a las convocaciones de YHWH. le pertenecen a el. (2 Persona)
Isaías 1:13-14
"No me traigáis más vana ofrenda; el incienso me es abominación; luna nueva y día de reposo, el convocar asambleas, no lo puedo sufrir; son iniquidad "vuestras" moadim (Convocaciones). "Vuestras" lunas nuevas y vuestras moadim (Convocaciones) las tiene aborrecidas mi alma; me son gravosas; cansado estoy de soportarlas.
Amos 8:10
"Y cambiaré vuestras moadim (Convocaciones) en lloro, y todos vuestros cantares en lamentaciones; y haré poner cilicio sobre todo lomo, y que se rape toda cabeza; y la volveré como en llanto de unigénito, y su postrimería como día amargo".
Cuando los Judíos dejaron de seguir el Shabat Lunar y tomaron los calendarios paganos de las naciones, establecieron su propio día distanciándose del calendario Hebreo, veamos el Eterno las llama “vuestras” celebraciones (3ra persona)
Veamos que dicen las escrituras de la perpetuidad de los Moadim o Convocaciones:
La Pascua Levíticos 23:5 Las generaciones futuras deberán celebrar. Éxodo 12:14
La Fiesta De Los Panes Sin Levadura. Levíticos 23:6-8 Las generaciones futuras deberán celebrar ese día. Éxodo 12:17
Las Primicias Perpetuo para todos tus descendientes. Levíticos 23:10-14
El Pentecostés
Este será un estatuto perpetuo para todos tus descendientes, dondequiera que habiten. Levíticos 23:15-21
El Toque de las Trompetas. Levíticos 23:23-25
El Día del Perdón. Levíticos 23:27-32 Es un estatuto perpetuo. Levíticos 16:29,31
La Fiesta de las Enramadas Levíticos 23:33-44
La Luna Nueva. Números 28:11 Esto hará Israel para siempre. 2Cronicas 2:4
Varon todas las noche veo yo hasta ahora a la luna (excepto en luna nueva que desaparece a los ojos del hombre por 2 o 3 dias) y hasta ahora para mi entender la nueva Jerusalen no ha bajado, por ende la palabra del eterno perfectamente tiene vigencia.
Quiero concluir con la Sabiduría de la Torah:
Números 23:19 dice: Elohim no es hombre, para que mienta. Ni hijo de hombre para que se arrepienta.
QUE YHWH TE CONCEDA DADIVAS BENEVOLAS!!!
Última edición por menonigeorge fecha: 27/05/06 a las 15:24:22
[LEFT] Yohanan/Juan 2:3-4 "En esto sabemos que le conocemos: en que guardamos sus mandamientos. Quien dice:«Yo le conozco» y no guarda sus mandamientos es un mentiroso y la verdad no está en él."
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Rectificando nuestros caminos en las Moedim
“Rectificando nuestros caminos en las Moedim”
Iosef Ben Avraham
Rosh Jodesh que es lo mismo que la “luna Nueva” es un estado o cualidad que debemos de trabajar, ya que la “Iareaj-La Luna” cuando está en su “fase- etapa-momento” de ocultamiento o cuando no es vista en el cielo por la noche, es este momento en el que debemos de percibir y trabajar arduamente de que no salga nuestro “ani” es decir nuestro “yo egoísta, nuestros deseos de solo recibir y no de otorgar nuestro tiempo, nuestro amor, nuestra paciencia, nuestra ayuda primeramente con los de casa es decir mi esposa e hijos.
Cuando yo oculto esa fase de mi vida por un periodo en el cual ya he trabajado y la mantengo latente siempre, de la misma manera que lo hace la luna en su fase “nueva”. Entonces estaré preparado para que poco a poco vaya revelando y brillando mi interior y cada día las personas puedan percibir que soy Luz a las Naciones esto es posible por medio de guardar y poner por obra los mandamientos que nos revela la Tora, de la misma manera que lo hace la luna, tan solo 7 días tiene para pasar de una etapa a otra. Nuestra vida está constituida de 4 etapas: nacimiento, juventud, madurez, vejez para volver a nacer como lo hace la luna.
Yom Terua o día del grito, día de proclamación con sonido de shofar nos hace que vengamos en T´shuva es decir en un retornar de nuestros propios caminos a los caminos del Bore Olam-Creador del Universo, de la misma manera que entendemos que tenemos muchos días para meditar y reflexionar, pero toda esta instro-inspeccion lo debemos de poner en práctica y esa empieza el día que decidimos por guardarla, accionarla, de la misma manera que esta convocación de Yom Terua es solo un día y en un mes especifico es decir el mes séptimo mes de balanza, de juicio de misericordia y de t´shuva.
De Yom Terua a Yom Kipur tenemos 10 días,10 días de t´shuva esto hace referencia a las 10 palabras que YHWH dio a nuestro Pueblo en el Sinaí. Estos 10 palabras, de acuerdo a la Tora, son diez leyes espirituales que guían al ser humano en su sendero espiritual hacia la Meta de su Creador.
1.YO SOY TU ELOHIM.
2.NO TE HARAS IDOLOS.
3.NO UTILIZARAS EL NOMBRE PARA BLASFEMARLO.
4.SANTIFICA EL SHABAT.
5.HONRRA A TUS PROGENITORES.
6.NO ASECINES EL NEFESH DE UN BENEI ISRAEL.
7.NO ADULTERARAS NADA A TU PROJIMO.
8.NO TOMARAS COSA ROBADA.
9.NO MENTIRAS.
10. NO CODICIARAS
Estas convocaciones empezando con:
Yom shemini atsereth=día de la octava asamblea (Simja Tora)
Sucot=cabañas
Yom kipur=día de expiación de pecados
Yom Terua=día del sonido del shofar
Shavuot=Matan Torah/entrega de nuevo grano
Bikurim=primicias de los primeros frutos
matsot=panes sin levadura
Pesaj=pascua
Shabat
Cada una de estas Convocaciones especiales y apartadas en sus días señalados por HaShem y en donde podemos ver a primer plano las cosas que se hacían como: sacrificios de animales y ofrendas de granos entre otras actividades, el fin de estas es más profundo, es decir, que cada una de estas Asambleas Kadosh son “paradas” espirituales donde cada Hijo de Israel debe de percibir y actuar de acuerdo a los 613 deseos del Bore Olam-Creador del Unverso.
De Yom Kipur a Sucot tenemos 5 días, estos días nos habla de la Tora su Instrucción en la que cada unos de nosotros como Bene Israel-Hijo de Israel que ya hemos experimentado el Perdón por parte de HaShem en días pasados y ahora ha llegado el momento de ser un “Brit”-Pacto una Renovación de que todo lo que ha dicho el Eterno: “lo haremos y temeremos” sus Mitzvot-mandamientos con todo nuestro fuerzas y con todo el corazón. |
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Feasts & Holydays
His Sabbaths are the sign of the marriage covenant.
Eze 20:12 And I also gave them My sabbaths to be a sign between Me and them, that they might know that I am YHWH who sets them apart. Eze 20:20 And keep My sabbaths holy, and they shall be a sign between Me and you, that you may know that I am YHWH your God.
The Hebrew word for the Biblical Feasts/Sabbaths is moedim. This comes from the same root word עד 'ad' as יעד 'ya'ad' which is translated as appointment, assemble, and betroth.
The Feasts are 'wedding rehearsals.'
Lev 23:4 These are the feasts {H4150 moed} of the LORD, even holy convocations which ye shall proclaim in their seasons {H4150 moed}.
H4150 מועדה / מעד / מועד mô‛êd / mô‛êd / mô‛âdâh appointed place, appointed time, meeting, also a rehearsal A Related Word by BDB/Strong's Number: from H3259
H3259 יעד yâ‛ad BDB Definition: 1) to fix, appoint, assemble, meet, set, betroth
Passover….the proposal Unleavened Bread….sanctification Pentecost….espousal, betrothal Feast of Trumpets…bridegroom returns with a shout Day of Atonement….wedding supper Feast of Tabernacles….husband and wife dwell together
The Calendar click here is based upon the movements of the heavenly bodies, in specific the sun. The feasts & time are linked to being marked.
Exo 31:13 And you speak to the sons of Israel, saying, Keeping you shall keep My sabbaths ; for it is a sign ( אות ) between Me and you for your generation; to know that I am YHWH your sanctifier.
Exo 31:16 And the sons of Israel shall observe the Sabbath, to do the Sabbath for their generations; it is a never ending covenant. Exo 31:17 It is a sign ( אות ) forever between Me and the sons of Israel ; for in six days YHWH made the heavens and the earth, and on the seventh day He rested and was refreshed.
Eze 20:12 And I also gave them My sabbaths to be a sign ( אות ) between Me and them, that they might know that I am YHWH who sets them apart. Eze 20:20 And keep My sabbaths holy, and they shall be a sign ( אות ) between Me and you, that you may know that I am YHWH your God.
The are multiple words for time in Hebrew, the most used is עת (et) which pictographically means to 'see the cross', and in ancient Hebrew thinking meant to 'see the mark.' What is this 'mark'? It is the sun setting (death) and rising (resurrection) above the horizon.
עת corresponds to the Greek word καιρός (kairos) through comparing Daniel 7:25 & Revelation 12:6, 14.
In the Septuagint, kairos is used to translate numerous words but one of which is very interesting. The word 'tor' due to its relation to the concept of 'the mark.'
From this root we get ta'ar and to'ar. These words mean form, outline or border.
'Toar' is from the same root 'tor' as Torah
The word 'horizon' is also linked to the mark. Horizon comes from the Greek word 'horizo' which is translated as 'marked out' in the book of Romans.
Rom 1:1 Paul, a slave of Jesus Christ, a called apostle, separated to the gospel of God, Rom 1:2 which He promised before through His prophets in the holy Scriptures, Rom 1:3 concerning His Son who came of the seed of David according to flesh, Rom 1:4 who was marked out the Son of God in power , according to the Spirit of holiness, by the resurrection of the dead , Jesus Christ our Lord;
G3724 ὁρίζω horizō Thayer Definition: 1) to define 1a) to mark out the boundaries or limits (of any place or thing) 1b1) that which has been determined, acc. to appointment, decree 1b2) to ordain, determine, appoint Part of Speech: verb A Related Word by Thayer's/Strong's Number: from G3725
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The meaning of this word corresponds to the Hebrew word Tor. It is only through the resurrection that we will be formed into His image.
This can further be seen through the a connection to the Aramaic word 'ruoshma'.
2Co 3:7 Now if the ministration of death was engraved (aetrashmat)* upon stones in writing, and was so glorious that the children of Israel could not look on the face of Moses, on account of the glory upon his face which vanished away;
*Here we see this word being linked to the Torah which was engraved on stone. In the human body the 'word' is engraved on stone (DNA)…
Rom 8:29 He knew them in advance and he marked (Gk predestined) them with the likeness of the image of his Son that he might be the first-born among many brethren.
Again the connection to the mark and the image. The image of the Son vs. the image of the beast. Eph 1:4 according as he had previously chosen us in him, before the foundation of the world, that we might be holy and without blame before him; and, in love, predestinated (Gk chosen) us for himself;
The chosen people click here are marked with the mark of YHWH…those who keep the Torah and the testimony (belief in Messiah Yahshua Revelation 12:17). Those with the mark of the beast are those who reject Messiah Yahshua and according to the Scriptures are already antichrists (1Joh 2:18).
Eph 1:11 By whom we have been chosen, as he had marked (Gk. predestinated) us from the beginning so he wanted to carry out everything according to the good judgment of his will :
This connection of predestination and being marked is connected by the heavenly books. Psa 56:8 You have counted my wandering; O put my tear in Your bottle; are they not in Your Book?
Psa 139:16 Your eyes saw my embryo; and in Your book all my members were written the days they were formed, and not one was yet among them. * Mal 3:16 Then those fearing YHWH spoke together, each man to his neighbor. And YHWH gave attention and heard. And a Book of Remembrance was written before Him for those who feared YHWH, and for those esteeming His name.
The word 'Ruoshma' in the Aramaic Peshitta = the Greek word 'proorizo.'
G4309 προορίζω proorizō Thayer Definition: 1) to predetermine, decide beforehand 2) in the NT of God decreeing from eternity 3) to foreordain, appoint beforehand Part of Speech: verb A Related Word by Thayer's/Strong's Number: from G4253 (pro – before) and G3724 ( horizo mark out)
G3724 ὁρίζω horizō Thayer Definition: 1) to define 1a) to mark out the boundaries or limits (of any place or thing) 1b1) that which has been determined, acc. to appointment, decree 1b2) to ordain, determine, appoint Part of Speech: verb A Related Word by Thayer's/Strong's Number: from G3725
The meaning of horizo is linked with the above definition of 'mark.' It means to mark out a boundary. The English word horizon comes from this Greek word.
The sun is a shadow picture of Messiah.
The sun, 'shemesh', comes from the root word 'shem', the name. As mentioned above His Name = His Word. As the sun moves through it courses, it teaches the Gospel as seen in the above section.
In the Scriptures, the sun is likened to YHWH/Yahshua.
Mal 4:2 But to you who fear My name, the Sun of Righteousness shall rise up, and healing will be on His wings. And you shall go out and frisk like calves of the stall.
YHWH & Yahshua are likened unto the sun
Psa 84:11 For YHWH God is a sun and shield; YHWH will give grace and glory; He will withhold nothing good from those who walk in integrity.
Psa 19:4 Their line is gone out through all the earth, and their words to the end of the world. In them hath he set a tabernacle for the sun , Psa 19:5 Which is as a bridegroom coming out of his chamber, and rejoiceth as a strong man to run a race.
Mat 9:15 And Jesus said to them, Can the sons of the bridechamber mourn as long as the bridegroom is with them? But the days will come when the bridegroom will have been taken from them, and then they will fast. Isa 9:2 The people who walk in darkness have seen a great light. The ones who dwell in the land of the shadow of death, light has shone on them. Isa 49:6 And He said, It is too little that You should be My servant to raise up the tribes of Jacob, and to restore the preserved ones of Israel; I will also give You for a light of the nations, that You may be My salvation to the end of the earth. Isa 60:1 Arise, shine; for your light has come, and the glory of Jehovah has risen on you! Isa 60:2 For behold, the darkness shall cover the earth, and gross darkness the peoples. But YHWH shall rise on you, and His glory shall be seen on you. Isa 60:3 And nations shall walk to your light, and kings to the brightness of your dawning. Joh 8:12 Then Jesus again spoke to them, saying, I am the Light of the world. The one following Me will in no way walk in the darkness, but will have the light of life.
The sun is the greater light 'ma'or' which rules the day. Messiah applies this to Himself
Joh 11:9 Jesus answered, Are there not twelve hours in the day? If anyone walks in the day, he does not stumble because he sees the light of the world. Joh 12:35 Then Jesus said to them, Yet a little while the Light is with you. Walk while you have the Light, that darkness not overtake you. And the one walking in the darkness does not know where he is going. Joh 12:36 While you have the Light, believe into the Light, that you may become sons of Light. Jesus spoke these things, and going away He was hidden from them. Joh 9:4 It behooves Me to work the works of Him who sent Me while it is day. Night comes when no one is able to work. Joh 9:5 While I am in the world, I am the Light of the world.
Messiah also applies the term 'light of the world' to His bride. Interestingly Song of Songs 6:9-10 applies the moon and sun to His bride as well.
Mat 5:14 You are the light of the world. A city situated on a mountain cannot be hidden. Mat 5:15 Nor do they light a lamp and put it under the grain measure, but on the lampstand; and it shines for all those in the house. Mat 5:16 So let your light shine before men, so that they may see your good works, and may glorify your Father in Heaven.
There are 12 hours in the day (John 11:9) which again points to the body of Messiah, ie the 12 tribes. The Hebrew word for hour is 'sha'ah' which comes from the watching of the arch of the sun to determine the hour. This is the origin of the gnomon/sundial which was mentioned above by Keil & Delitzsch (gnomen = nomen/name).
Interestingly, 'sh'ah' (hour) is a cognate of 'yeshuah' (salvation). Both words come from the root 'sha' which refers to a shepherd watching over his flock. On a deeper level, it is pointing to Messiah saving His bride at the 'midnight cry' (Matthew 25:6; Exodus 12:29). The calendar is based upon the movements of the heavenly bodies which points directly to Messiah. The cycles of the feasts throughout the year points to Him, the cycles of the Jubilees, and even the hours of our day point to Him. All was created to reveal His Glory.
Sir 42:16 The sun that giveth light looketh upon all things , and the work thereof is full of the glory of the Lord.
The word 'sha' is referring to the shepherd watching over His flock. This relates to another Hebrew word 'ahn':
The English word 'eye' comes from this Hebrew word. Notice how these words that are related to the sun also are related to watching and the eye. This is one of numerous reasons why the heathen worshiped the 'sun god'. This is why the sun god is portrayed with an 'all seeing eye' as well as being related to the triangle/pyramid, which is in the same shape as the ancient Hebrew letter dalet, which is the origin of the Greek letter delta. Dalet has the gematria of 4 which relates to the 4th dimension of time, of which the sun is intimately connected.
The sun, moon and stars were created to be shadow pictures of Messiah. As with all shadows of Messiah, the perversion/counterfeit of those pictures leads to the antichrist click here . The Hebrew word for owl, 'ya'anah', also comes from this root 'ahn' and is used throughout heathen cultures as a symbol of the goddess/moon as light of the night click here .
The sun is further connected to the eye through the Hebrew word for the eyelashes.
Each blink/twinkling (1 Corinthians 15:52) of our eyes is a picture of the resurrection where we are gathered together to our Lord. The root of the word 'aphaph' is 'aph' which is a picture of a bird covering its chicks with its wings (Deuteronomy 32:10-11; Psalm 91:1-9). Each day when the sun rises it is a picture of the resurrection as well (Malachi 4:2). In Hebrew the word for dawn is shachar from the root shach which means the pit. When the sun sets it is a picture of death/going into the pit, when it arises it is a picture of resurrection. When man awakens, his eyes are opened from darkness and sleep which is a picture of death (Job 14:13-15; Daniel 12:2-3; John 11:11-14) .
1Co 15:52 In a moment, in the twinkling of an eye, at the last trump: for the trumpet shall sound, and the dead shall be raised incorruptible, and we shall be changed. 1Co 15:53 For this corruptible must put on incorruption, and this mortal must put on immortality. The word 'twinkling' here is from the Greek:
G4493 ῥιπή rhipē Thayer Definition: 1) a throw, stroke, beat 2) a moment of time
This word is used in the Septuagint to translate the Hebrew word 'shachaq' which means to beat/pound/pulverize to powder (Genesis 3:19) and comes from the root 'shaq' which means the 'pit'. 'Shaq' is the root of the word 'shaqar' which means the 'dawn'. Again, the imagery of the blinking/twinkling of the eyes showing the picture of the resurrection of the dead.
The 2nd coming of Messiah and the resurrection of the dead is pictured by the rising of the sun each morning.
Psa 110:3 Your people shall have willingness in the day of Your might; in the majesties of holiness; from the womb of the dawn , to You is the dew of Your youth.
Psa 30:4 Sing praises to YHWH, O saints of His; and give thanks to the memory of His holiness. Psa 30:5 For His anger is only a moment; in His favor is life. Weeping may endure in the evening (Tribulation period) , but joy comes in the morning (2nd coming & resurrection).
This concept of tribulation being darkness and the coming of Messiah in the morning is further seen in Psalm 46, which is clearly set during the tribulation/kingdom time period.
Psa 46:1 To the chief musician. For the sons of Korah; A song. For the Virgins. God is our refuge and strength, very much found to be a help in distresses. Psa 46:2 On account of this we will not fear when the earth changes and when mountains are slipping into the heart of the seas. Psa 46:3 Let its waters foam; let the mountains shake in its swelling. Selah. Selah. Psa 46:4 There is a river, its channels gladden the city of God, the holy tabernacles of the Most High. Psa 46:5 God is in the midst of her; she shall not be shaken; God will help her at the turning of the morning. Psa 46:6 The nations roared; kingdoms were shaken; He gave forth His voice and the earth melted. Psa 46:7 YHWH of Hosts is with us; the God of Jacob is a refuge for us. Selah. Selah. Psa 46:8 Come, behold the works of YHWH, who sets ruins on the earth, Psa 46:9 causing wars to cease to the end of the earth; He breaks the bow and cuts apart spears; He burns the chariots in the fire. Psa 46:10 Be still and know that I am God! I will be exalted among the nations; I will be exalted in the earth. Psa 46:11 YHWH of Hosts is with us; the God of Jacob is a refuge for us. Selah. Selah.
Two eyes (2 births), first the natural & then the spiritual.
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The Hebrew word for blink is 'patah' from the root 'pat'.
The root word comes from 'pat' which is the word for a woman's privy. This links to the first birth, blinking/awakening (picture of resurrection) is linked to the 2nd birth.
Another amazing link to the 2nd birth/birth of the manchild of Revelation 12 is seen Isaiah 8
Isa 8:18 Behold, I and the children (Messiah & His Body) whom YHWH has given to me are for signs and wonders (mophat) in Israel from YHWH of Hosts, who dwells in Mount Zion.
As seen in the study 'Shadows of Messiah – Geology' click here , the earth is a picture of the body of Messiah which is likened to an eyeball.
Yisrael is a people & a land which YHWH looks upon at all times which is a microcosm of all the earth.
Talmud – Derech Eretz Zuta 9 'The world is like a human eyeball. The white of the eye is the ocean surrounding the world, the iris is the continent, The pupil is Jerusalem, And the image in the pupil is the Holy Temple.
Deu 11:11 But the land, whither ye go to possess it, is a land of hills and valleys, and drinketh water of the rain of heaven: Deu 11:12 A land which the LORD thy God careth for: the eyes of the LORD thy God are always upon it , from the beginning of the year even unto the end of the year.
Rev 5:6 And I saw, and behold, in the midst of the throne, and of the four living creatures, and in the midst of the elders, was a Lamb standing, as having been slain, having seven horns and seven eyes, which are the seven Spirits of God , having been sent out into all the earth .
Each time we blink (aphaph -from aph, shadow of His wings) it is a picture of being overshadowed by the Most High, where the tears renew the eye, this is a picture of baptism and being born again click here . This concept is further seen in the Psalms where the resurrection is connected with renewed sight.
Psa 17:15 As for me, in righteousness I will look upon Your face; when I awaken, I shall be satisfied by Your image.
The sun, the eye, and the Son are all linked through the English etymology of the word 'sun'.
The English proper noun sun developed from Old English sunne (around 725, attested in Beowulf), and may be related to south (more on this below on the section on directions). Cognates to English sun appear in other Germanic languages, including Old Frisian sunne, sonne (“sun”), Old Saxon sunna, Middle Dutch sonne , modern Dutch zon, Old High German sunna, modern German Sonne , Old Norse sunna, and Gothic sunnō. All Germanic terms for the Sun stem from Proto-Germanic *sunnōn.
The word 'sun' also traces back to the Latin word 'sol.'
The English word 'son' has similar etymological roots to 'sun'. Interestingly, it traces back the Old Irish meaning to give birth, as has been discussed above in connection with the blinking of the eye, awakening and the rising of the sun in the morning.
Sun, 8, Resurrection
The word for 8 in Hebrew is:
This comes from the root:
The root of 8 comes from 'shem' (name/character) which is the same root as sun 'shemesh.'
Further connecting the sun & the number eight is the word oil. The Holy Spirit is likened to oil (1Samuel 16:13; Zechariah 4:2-3; Revelation 4:5). The sun moves upon the spirit/wind (Ecclesiastes 1:5-6)
רח is the root of the word 'Ruach', the Spirit.
The sun's cycle makes an interesting form when it moves throughout the sky during the year. This phenomenon is known as the 'analemma.' If you photographed the sun once a week at the same time of day for an entire year, you would have a photo of the analemma, the sun's apparent path on the sky over the course of a year, which looks like a figure-eight.
The Sun is moving in a continual 'figure eight' path.
Could this be why the infinity symbol is portrayed as the number 8 on its side? Is this where the image of the 'Ourobouros' (serpent eating its tail) comes from? The heathen mystery religions are a counterfeit of the Truth of the Holy Scriptures, perverting the heavenly bodies and their meanings. The Mazzaroth (Constellations) teach of the Gospel of Messiah. His birth, death and resurrection. So what is seen in the mystery religions? Stories of Christ figures born of virgins, dying as atonement for mankind, and resurrecting etc. The Almighty allows these religions (Deu. 4:19) in order to give unregenerate man a taste of the Truth so that when the time comes for them to return to Him, their minds are already somewhat prepared and so that no man can have an excuse because He has been calling to us to repent from the beginning (Psalm 19; Rom 1:19; 10:18)
The Analemma & DNA
Not only does the analemma form a figure eight, but it also is in the form of a double spiral, just like the DNA double helix.
Uriel's Machine pg 226 “The origin of the double spiral was discovered by an American artist called Charles Ross. He set up an experiement where he arranged a lens in front of a wooden plank, so that it focused the sun's rays on the plank and burned a track on the wood. Each day he put a new piece of wood in the plank-holder and after 366 consecutive days he plotted out the pattern the sun's rays had burned into the planks. He found that the resulting shape was a perfect double spiral. During the summer the track formed a tight clockwise spiral, whilst in the winger it formed a widely spaced anti-clockwise spiral. At the equinox the track began to straighten out as the loose winter spiral stopped and was transformed into a tight spiral moving in the opposite sense.”
The Covenant El Pacto
When YHWH cut the covenant with Abraham on Passover, He walked between the pieces of the sacrificed animals as a burning torch. In ancient times when a covenant was cut, the two covenant partners walked through the halves of the split animal(s) in a 'figure eight'. They would lay each half to the side of each other and stand in between the two bloody halves of flesh, with their backs to each other. Then they would walk right through the bloody halves, making a figure eight, and come back to a stop facing each other.
Gen 15:17 And it happened, the sun had gone down, and it was dark. Behold! He aquí! A smoking furnace and a torch of fire that passed between those pieces!
The number 8 points to the Sun of Righteousness
Molad Molad
Sun & moon are 'one' at the new moon (twinkling of eye)
http://postponements.com/id48.htm
Rabbi Nathan Bushwick writes in his book, “Understanding the Jewish Calendar,” page 71, “As the moon moves around the Earth, there is one moment it is exactly between the Earth and the sun. At that moment the Earth faces the dark side of the moon. Already for about a day before this moment the moon has not been visible from any point on the Earth and it will remain invisible for about a day more. This moment is call the molad [mean], the birth of the new moon. We (Jews) use the molad as the official beginning and end point of the cycle of the moon.” Molad is Hebrew for the word “birth or renewal.”
Maimonides states that: “the new moon is defined as the 'moment in which the sun and moon, in their uniform motion, become conjoined in a certain part of the sky, which occurs in the same way everywhere in different areas” (Sanctification of the New Moon, Bk 3, trtse. 8, p. 89, ch 6).
This is also called the 'twinkling of the eye'
Rabbi Eliezer describes the molad(conjunction) as a “twinkling of an eye” in Rabbi Eliezer-The Course of the Moon p55
1Co 15:52 In a moment, in a glance of an eye, at the last trumpet; for a trumpet will sound, and the dead will be raised incorruptible, and we shall all be changed.
The resurrection is at the twinkling of an eye. The righteous will bud forth and fly when there is “no moon”.
Psa 72:7 In His days the righteous shall flourish (bud, fly-the resurrection) , and plenty of peace, till the moon is not ( בלי ירח when there is no moon, ie the molad/conjunction).
Flourish = parach
On a deeper level, this link between birth/resurrection and the molad/conjunction is seen at Golgotha during the crucifixion of Messiah. The sun was darkened (Luke 23:45). In the natural, the sun is only darkened during a solar eclipse which can only occur during the conjunction between the sun and moon. It is at this time, when the sun was darkened that the bride of Messiah was born. Just as Eve came forth from the side of Adam when he slept (death), so too the bride of Messiah came forth from His side when blood and water fell at Calvary.
On an even deeper level, this link between the molad/conjunction and birth/rebirth is seen in the word 'chodesh' which means renewal and is applied to the new moon/month. Chodesh comes from 'chad.'
Chad/Echad means unity and is the picture of 2 becoming one. This happens when a man and woman come together and 'know' each other. This is connected with the new moon and the sun and moon coming together to become 'one.' The Hebrew word for the male privy is arak which is the same word for the shaft of the Menorah. On a deeper level this shows that light going into darkness is when 'chad' takes place. Further illustrating this is the word menorah itself. It comes from the Hebrew word ner which is seen when farmers plow their fields in order to plant seed. The ground that is broken up is saturated with water and the light that reflects from the sun is what ner means. Again light comes forth from darkness as is seen in Gen 1 and in the moon cycles. The seed is planted in the earth, which is likened to a womb according to David in Psalm 137. On another level this represents being born again click here . The biblical definition of being born again begins when He plants His seed (His Word) in our hearts. The seed must die and be born again into a new creature. This is what baptism is about, we descend into darkness to begin our new lives and come forth again. The new moon begins at darkness then light comes forth 1-3 days later. Messiah resurrected after 3 days, His people resurrect after 3 days (Hos 6). Messiah speaks of the seed dying as a picture of resurrection (John 12:24) and Shaul connects this as well (1 Cor 15).
Interestingly, when the sun and moon come together during a solar eclipse a hexagram is formed. As seen above, the hexagram is a symbol of the union between man and woman. This is yet another example of man taking something from Yah's creation and perverting it by making it an image engraved by his own device.
This hexagonal formation as a result of the sun and moon coming together is linked to the occult symbol of the 'Vesica Pisces.'
http://littleguyintheeye.wordpress.com/tag/sihor/ |
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Jewish Feasts And Their Significance
Jewish Feasts And Their Significance
Star of David
Taken From:
Grant R. Jeffrey's book: Armageddon. Toronto, Ontario, Canada: Frontier Research Publications, © 1997 by Grant R. Jeffrey
Seven Jewish Feasts
- Nisan 14 (Apr) — Passover Supper — the Last Supper
- Nisan 15 — The Feast of Unleavened Bread — Jesus Crucifixion on this day
- Nisan 17 — The Feast of First Fruits — Jesus Resurrection took place on this day
- Sivan 6 (May) — The Feast of Pentecost — the Holy Spirit given on this day
- Tishri 1 (Sept) — The Feast of Trumpets — This day will be celebrated in the Millennium Kingdom
- Tishri 10 — The Day of Atonement — Jesus will be revealed as King on this day
- Tishri 15 (Oct) — The Feast of Tabernacles — Jesus’ Birth & Millennium Rule starts on this day
Nisan 1 (Mar) Jewish New Year Cleansing & New Beginning
Our Mid March, on this day:
- The dedication of the Tabernacle during the exodus (2 years after, Exodus 40:2, 33-34)
- The cleansing of the Temple by Hezekiah (2 Chron 29:23).
- Ezra and the exiles begin there return to Jerusalem from Babylon (Nisan 1, 457 BC, Ezra 7:9)
- The decree is given to Nehemiah to rebuild the walls of Jerusalem by the Persian King Artaxerxes Longimanus in Nisan 1, 445 BC (Nehemiah 2:1-8).
- The Millenial Temple will be cleansed on Nisan 1 (Ezekiel 45:18).
Nisan 10 (Mar) Passover Sanctification
On this day:
- The sanctification of the Passover Lamb during the Exodus (Exodus 12:3-6)
- Israel crossed the Jordan River and entered the promised land 40 years later (Joshua 4:9)
- Jesus Christ Our Passover Lamb was cut off on this day, Palm Sunday, by the Priests and political system and crucified on Nisan 14 (Dan 9:26)
- God gave Ezekiel a vision of the Millennial Temple (Ezekiel 40:1-2)
Nisan 14 (Apr) Passover Supper
On this day:
- God makes a Covenant with Abraham concerning the promised land. On Nisan 14 and 430 years exactly after this promise, Israel left Egypt for the promised land.
- The Passover Supper eaten in preparation for the Exodus (Exodus 12:14)
- The First Passover — the Covenant renewed (Gen 17:10-11, Joshua 5:3, 8; 5:11-12)
- The Book of the Law found and reaffirmed under King Josiah (2 Chron 34:2-14). The first thing he did as a result was to celebrate the Passover Feast on Nisan 14 in obedience to God.
- The dedication of the Second Temple in Nisan 14, 515 BC and celebration of Passover (Ezra 6:16-19)
- Jesus celebrated the Last Supper with His disciples and Jesus offers a New Covenant (Luke 22:19-20)
Nisan 15-21 (Apr) The Feast of Unleavened Bread Hag-Hammatzot
This occurs the day after Passover Supper and lasts 7 days. Israel eats bread without leaven (symbol-sin) (Lev 23:6-7, 10-11). They left Egypt in a hurry—no time for leaven in bread. The unleavened bread symbolized the purging out of the sins of pagan Egypt (1 Cor 5:7-8).
- The Exodus from bondage to Egypt began (Ex 12:14)
- Jesus Crucifixion — Our Passover Lamb
- The final fall of the Jewish resistance at Massada in Nisan 15, 72 AD
Nisan 17 (Apr) The Day of First Fruits
Third of the Seven Feasts. Israel brings the first fruits of the harvest into God’s house to acknowledge Him as their source (Exod 23:19). 4 historical events happened on this day:
- Noah’s Ark rested on Mount Ararat (Gen 8:4), first fruits of a new beginning.
- Israel miraculously crosses over the Red Sea (Exod 14:13-14). First fruits of a new nation reborn from the bondage of Egypt.
- Israel eats the first fruits of the promised land (Josh 5:10-12). Nisan 16 last day God reined Manna. On Nisan 17 Israel ate the first fruits of the promised land. This is celebrated by Israel to this day.
- Jesus Christ rose from the dead (1 Cor 15:20). Jesus was crucified on Nisan 15 and on Nisan 17 rose from the dead—first fruits of all other resurrections.
Sivan 6 (May) The Feast of Pentecost
Theme: a new revelation of God’s will. Historically on this day:
- God gave Moses the Law on Mount Sinai.
- God gave the Church the Holy Spirit.
Took place 50 days after Feast of First-Fruits; thus, why called Pentecost which means 50. All Jewish males were required to celebrate it at the temple in Jerusalem. It celebrates the giving of the Torah. Jewish tradition teaches that King David was born and died on this day, and that Enoch was taken up to heaven on this day (Gen 5:24).
Tammuz 17 (July) Fast of Mourning
There are four fasts of mourning Israel practices established to commemorate tragedies in connection with the destruction of the Temple and the city of Jerusalem when the Babylonian army conquered Israel in successive invasions from 606 BC to 587 BC.
The fast of mourning on Tammuz 17 is a three week period of mourning leading to the Fast of Tisha Be-av on Av 9 (July).
Four spiritually significant events happened on Tammuz 17:
- Moses broke the tablets of the Law when he sees Israel’s idolatry.
- Babylon breaks through the walls of Jerusalem and stops the daily sacrifices.
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3. Rome attacks the Temple Mount forcing the priests to stop the daily sacrifices.
4. Declaration of Independence declared in America July 4, 1776.
This broke the bond with Britan and opened up America as a home for Jewish refugees. Favor for Israel that eventually lead to her rebirth as a nation on May 14, 1948.
Av 9 (July) Fast of Tisha Be-Av
- New Years day.
- The day of remembrance.
- The day of judgment.
- The day of blowing the Shofar.
On this day Isaiah 60-61 is read in the Synagogues to teach the lesson that eventually the Lord will be revealed as King and be accepted as the ruler of the world.
Tishri 10 (Sept) The Day of Atonement Yom-Kipper Every 50 years
The Year of Jubilee (Lev 25)
On this day:
- Aaron, the High Priest, made atonement for Israel.
- On October, 1973 Israel was saved from annihilation when the Arabs overran their defenses in the Yom Kippur War.
- The possible date when Israel will mourn as they see their Messiah whom they have pierced.
Tishri 15 (Oct) The Feast of Tabernacles Sukkot
Instituted by God at the end of the fruit harvest (Sept -Oct). Jewish men required to attend feast in Jerusalem. During this 7 day feast the people are to live in booths made of branches to remember their brethren made to live in booths in the wilderness for 40 years (Lev 23:33-34, 42-43). On each day they are to sacrifice 14 lambs without blemish (Num 29:15, 32).
On this day:
- Tishri 15, 1005 BC the dedication of Solomon’s Temple (2 Chron 5:2-3, 1 Kings 8:1-2).
- Jesus Christ was born, October 1± (John 1:14). He was born on the Feast of Tabernacles Tishri 15, Crucified on the Feast of Unleavened Bread Nisan 15, and sent the Holy Spirit on the Feast of Pentecost Sivan 6. Jesus was conceived on the date of December 25.
- Jesus Millennium Rule begins on this day Tishri 15 (Zech 14).
During this reign of Jesus all the nations of the earth will be required to come to Jerusalem and worship Him and celebrate The Feast of Tabernacles (Zech 14:16-21). Those that do not will be punished by Jesus stopping the rain over them. This will be celebrated by all men because this will be the day Jesus returns and delivers all men from a terrible holocaust brought on by men.
On this day Zechariah 14:1-21 is read in all Synagogues because it promises Israel’s final Messianic deliverance from persecution and the beginning of the prophesied kingdom.
Chisleu 25 (Dec) The Feast of Hanukkah
Not one of the appointed feasts, but celebrated because it commemorates the cleansing and rededication of the Second Temple in 165 BC. On the day before Israel has witnessed four major historical events:
- In 520 BC the foundation of the Second Temple was laid.
- In 168 BC Antiochus stopped the Temple Sacrifices.
- In 165 BC the Temple recaptured and cleansed.
- In AD 1917 Jerusalem freed from Turkish rule.
- Possible date for the miraculous defeat of Russian invasion: Gog and Magog.
Zechariah 7:5 — This is a day of mourning and remembrance of Israel’s loss of their first temple. Eight disasters in the history of Israel have occurred on this day:
- The twelve spies returned with their report of the promised land, ten are negative. Israel loses faith and is condemned to die in the wilderness (Num 14).
- The First Temple was destroyed by the Babylonians in 587 BC (Jer 52:5-14).
- The Second Temple was destroyed by the soldiers of Rome in AD 70 (Dan 19:26).
- Jerusalem in AD 71 was plowed by the Roman Army and salted (Micah 3:12).
- Simeon Bar Cochba’s army is destroyed by Rome in AD 135.
- On July 18, 1290 England expelled all of the Jews from their country.
- On August 12, 1492 Spain expelled all Jews and Christopher Columbus, part Jew, headed for America.
- Russia in WW1 launched persecutions against the Jews.
Four Feasts Fulfilled in Jesus
- Nisan 14 — Passover Supper — the Last Supper
- Nisan 15 — The Feast of Unleavened Bread — Jesus Crucifixion on this day
- Nisan 17 — The Feast of First Fruits — Jesus Resurrection took place on this day
- Sivan 6 — The Feast of Pentecost — the Holy Spirit given on this day
Three More Feast To Consider
These will be prophetically fulfilled at the climax of the battle of Armageddon and the ushering in of the Millennium.
5. Tishri 1 (Sept) — The Feast of Trumpets — This day will be celebrated in the Millennium Kingdom. 6. Tishri 10 (Sept) — The Day of Atonement — Jesus will be revealed as King on this day. 7. Tishri 15 (Oct) — The Feast of Tabernacles — Jesus’ Birth & Millennium Rule starts on this day.
Tishri 1 (Sept) The Feast of Trumpets
This occurs on Tishri 1 in the Fall (Sept.-Oct.). On this day the High Priest blows the ram’s horn (the Shofar
rp/v) announcing the beginning of the New Year. Jewish Tradition gives this day a fourfold meaning: |
Seven Feasts of God How they relate to
1.
The Blood of Jesus
Feast:
2.
Fellowship and Communion with God Feast: The Feast of Unleavened Bread
3.
Jesus has Risen! He is Alive! Feast: The Feast of First Fruits
4.
The Promise of the Holy Spirit Feast: The Feast of Pentecost
5.
Go Tell The World Feast: The Feast of Trumpets
6.
Atonement of Jesus is Everlasting Feast: The Day of Atonement
7.
The Return of Jesus Feast: The Feast of Tabernacles (Booths or Shelters)
The Passover of the Lord
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Jesus Christ
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Las Fiestas
01/12/2010 10:00 por Frank Cintrón
Las fiestas bíblicas tienen su origen en el Tanak. (Antiguo testamento) Estas celebraciones marcan momentos relacionados con los ritmos solares y lunares y los tiempos que establece la agricultura. Pero también conmemoran hechos de la historia sagrada recogida en la Biblia. Las grandes fiestas son las siguientes.
1-Fiestas de primavera.
Una de las celebraciones claves del calendario ritual judío es pesaj, la pascua, que tiene lugar en la primera luna llena de primavera, esto es el 14 del mes de Tisri. En los próximos 7 días continua la fiesta de los panes sin levadura, solo se puede comer pan sin levadura, ya que se rememora la huida de los judíos de Egipto. Con la protección de Dios, y con Moisés como intermediario, el pueblo judío pudo librarse de la esclavitud. En el Mashiac esta fiesta es la fecha de su muerte, el cordero es Yaushua ha Mashiac.
Shavuot, también conocida como pentecostés, es la «fiesta de las semanas» o de «los primeros frutos». Celebra la cosecha siete semanas después de la pascua. También recuerda el momento en el que Moisés recibió las leyes en el monte Sinaí. Su cumplimiento nuevotestamentario es el descenso de Ruach Ha Kodesh, nacimiento de la Iglesia.
2-Fiestas de otoño
Rosh ha-shaná (cabeza del año) es la fiesta de año nuevo que se celebra el dia 1 de Tisri, a comienzos de otoño. Se conoce como «día del juicio» o «día del recuerdo», y es costumbre tocar el shofar, un cuerno de carnero, que es, probablemente, el instrumento musical más antiguo. Su cumplimiento, el tocar la trompeta simboliza importantes eventos en el futuro pero sobre todo, el regreso triunfal del Mesias. (Mateo 24:29 E inmediatamente después de la tribulación de aquellos días, el sol se oscurecerá, y la luna no dará su resplandor, y las estrellas caerán del cielo, y las potencias de los cielos serán conmovidas. 30Entonces aparecerá la señal del Hijo del Hombre en el cielo; y entonces lamentarán todas las tribus de la tierra, y verán al Hijo del Hombre viniendo sobre las nubes del cielo, con poder y gran gloria. 31Y enviará sus ángeles con gran voz de trompeta, y juntarán a sus escogidos, de los cuatro vientos, desde un extremo del cielo hasta el otro. 1ra. Tesalonicenses 4:16 Porque el Señor mismo con voz de mando, con voz de arcángel, y con trompeta de Dios, descenderá del cielo; y los muertos en Cristo resucitarán primero. 17Luego nosotros los que vivimos, los que hayamos quedado, seremos arrebatados juntamente con ellos en las nubes para recibir al Señor en el aire, y así estaremos siempre con el Señor. Apocalipsis 11:15El séptimo ángel tocó la trompeta, y hubo grandes voces en el cielo, que decían: Los reinos del mundo han venido a ser de nuestro Señor y de su Cristo; y él reinará por los siglos de los siglos.)
En la fiesta de yom kippur o «día de la expiación», que tiene lugar diez días después de la fiesta de año nuevo, vuelve a tocarse el shofar. Este es uno de los momentos más sagrados e importantes del año. Durante todo un día los fieles se mantienen en ayunas, orando en la sinagoga para pedir a Dios el perdón de los pecados. El el nuevo testamento es la fecha del bautismo de Jesucristo y el inicio de su ministerio sacerdotal.
Cinco días después se celebra la fiesta de sukkot, que en hebreo significa «tabernáculos o cabañas», y representa una acción de gracias por las cosechas. En esta ocasión también se conmemora la travesía del pueblo de Israel por el desierto en busca de la tierra prometida. Por este motivo, durante la celebración, las familias construyen una tienda de tela fuera de la casa que les recuerda que todo depende de la voluntad de Dios. En el nuevo testamento es la fecha del nacimiento de Yaushua. El Logos hizo "suka" o tabernaculizó entre nosotros.
Al octavo día se festeja "Shemini Atzeret" y luego "Simchat Torah", fiesta que marca el final del ciclo anual de lectura de la Torá. La tradición establece que se lea el último capítulo del Deuteronomio y el primero del Génesis y, además, los rollos de la Torá se sacan en procesión en medio de la danza. Los "chatanim", (novios o prometidos) se cazan con la palabra. Esta fiesta guarda relación con el "brith milah" (circuncisión) del Mashiac, lo que a su vez sella el pacto Abramico.
3-Fiestas de invierno.
Al principio del invierno el dia 25 de Kisleu se conmemora, a lo largo de ocho días, januka, conocido como «festival de la luz». El nombre significa "dedicación o descanso el 25, las letras "kaf y hey" tienen un respectivo valor numérico de 20 y 5. Rememora la purificación del templo de Jerusalén, que se llevó a cabo durante ocho días del año 165 a.e.c., tras ser profanado por los griegos. Cada día se enciende una vela en el candelabro o menorah hasta que, al cabo de los ocho días, se tengan las ocho velas prendidas. Durante la celebración, las familias preparan regalos, por lo que es una fiesta muy popular entre los niños. Tipifica el triunfo sobre el anticristo y la rededicacion final del templo
Al final del invierno, un mes antes de la pascua, se celebra purim. Es un homenaje a Ester, personaje bíblico al que los judíos deben su salvación de la persecución. En las sinagogas se lee el libro de Ester, y cada vez que se cita el nombre de Amán, implacable perseguidor de los judíos de aquel entonces que fue finalmente derrotado, se organiza un gran estruendo de protesta. Es una fiesta llena de alegría en la que hay disfraces y comidas especiales. Tipifica la relación final del milenio en un solo pueblo.
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Circumcision. The mere word strikes a chord in the hearts of believers and non-believers alike. Some loathe this word and what it entails, others practice it not knowing what they do--blindly following the blind. Indeed, circumcision was given Abraham as a covenant. It is a statute that has never been revoked. The site below is dedicated to restoring the Scriptural truth about circumcision. Literally.
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Which Calendar does the Creator Recognize? The Gregorian or His Own?
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This site is dedicated to discovering and promoting Scriptural truths that have lain dormant, neglected by believers, yet are as binding today as they were the moment Yah's finger touched stone and later as Moses' quill touched parchment.
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If you are ready to be challenged, remember: The TRUTH is stranger than fiction only because we have been indoctrinated with a lie.
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The Creator's Calendar was written in the heavens where man can't mess with it.
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Whoever is in charge, is in charge of the calendar. The calendar you observe tells you when to work and when to worship. WHEN you worship tells heaven and the on-looking universe WHO you worship. So getting the day right is VERY serious!
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Let the wicked forsake his way, and the unrighteous man his thoughts: and let him return unto Yah, and He will have mercy upon him; and to our Mighty One, for He will abundantly pardon. For My thoughts are not your thoughts, neither are your ways My ways, saith Yah. For as the heavens are higher than the earth, so are My ways higher than your ways, and My thoughts than your thoughts. Isaiah 55:7-9
When a man or woman is honestly mistaken and hears the truth, they will either quit being mistaken, or they will cease to be honest.
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Before we begin:
Do you remember Isaiah 14:13 where one is boasting against the Most High? He is recorded as saying that he will sit on the "mount of the congregation"?
For thou hast said in thine heart, I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of Elohim: I will sit also upon the mount of the congregation, in the sides of the north: I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the Most High. Isaiah 14:13-14
This individual thinks pretty highly of himself it seems. Using Strong's Exhaustive Concordance, you will discover that the word congregation in this passage is translated from the Hebrew word, mo'edim, which means times appointed, set times or feasts. These are the Creator's calendar events, Yah's appointments in time. The next point is that, in Scripture, a mountain is considered a controlling power or authoritarian presence, i.e. Mount Zion, see also Daniel 2:44-45.
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed, second it is violently opposed, and third, it is accepted as self-evident." Arthur Schopenhauer, Philosopher, 1788-1860
With this calendar issue, we are just entering phase two--some are being violently opposed--so we have some work yet to do.
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Exciting new information that every Seventh-day Advenitist must know. SDA leaders suspected that satyrday was not the Sabbath in 1843, admitted it in 1883 and proved it in 1939. Click here for the details.
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"A truth's initial commotion is directly proportional to how deeply the lie was believed. When a well-packaged web of lies has been sold gradually to the masses over generations, the truth will seem utterly preposterous and its speaker, a raving lunatic." -- Dresden James
NOTICE: Friends, if you are able, make hard copies of EVERY study on this site, even the ones you may not understand or agree with at this time. Fast approaching is the time when we will be unable to communicate as freely as we can today. You need to learn how to read the clock and calendar in the heavens TODAY, because relying upon me or this site is akin to leaning on the arm of flesh. Let me show you how to read the clock in the heavens so you can be a lighthouse in your own community.
The Hall of Shame Just got bigger. Click here to enter
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